3.05.2024 г., 10:31 ч.

Глупостите на умния човек 

  Проза » Разкази
145 5 9
2 мин за четене

Роди се умен човек и цял живот вършеше глупости.

Най-напред развиваше ума си, а сетне се залови да просвещава другите.

Опитваше се да ги учи как се учи. Обясняваше, демонстрираше, сочеше миналото като пример за бъдещето – удачен или фатален. Четеше, мислеше, разпространяваше мисленето си, убеждаваше другите също да пробват тази толкова трудна, ангажираща и опасна дейност.

Затова и не му вървеше. Никой умен човек не е толкова глупав, та да признава друг за по-умен. Околните знаеха, че са най-най-умните, ако пък нещо не знаят – значи е вредно и излишно. Затова човечеството е водело войни, но не се е обединявало за нещо общо и полезно. Умният няма да работи за другите – знаеха хората, умният ще накара някак си – с принуда или измама, другите да работят за него. Че и да му плащат и почитат този, чийто ум е измерен в пари, злато, власт, жени, завист…

При толкова умни умът става дефицит. Но цената му пада – каквото и друго да твърди за продаваните стоки икономиката. Няма търсене – всеки е убеден в притежаването на ненужната стока ум…

Разбира се, хората открито уважаваха ума и изпращаха децата си на училище. Да получават ум и разум. Въпреки че първото е част от личността, второто е елемент от манталитета.

Обаче, и двете са част, но не основа, на човека.

Ето защо умните ставаха все по-малко, убедените, че са умни все повече, а знаещите, че ум не им трябва – основата на човечеството.

Умният се опита да сочи бъдещето. Знаещите, че са умни, му опонираха: като е толкова умен, къде са му парите? И с презрение отхвърлиха твърдението му, че сравняват различни плоскости.

Тогава умният разбра колко глупав е бил. И схвана най-после, че умът е егоистично пригежание – каквото знаеш и можеш, твое си е. Някому да го покажеш – пак си остава твое. Но не можеш да го получиш, без да искаш и можеш да го вземеш. Зърно в пясък не никне…Особено в сушави години…

Човечеството? Живо си е. Съществува. Ум не му трябва – има си самолюбие и водачи. Следва ги като всяко достойно стадо, върви винаги по правилния прав път…

А умният поумня. Спря да раздава акъл. Сети се за библейското обобщение на друг умен човек: „Не хвърляй бисери на свинете…“

И МУ СТАНА ТЪЖНО…

Защото – „Много знание носи много тъга…“

 

 

 

 

© Георги Коновски Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • "Ето защо умните ставаха все по-малко, убедените, че са умни все повече, а знаещите, че ум не им трябва – основата на човечеството"

    Учебник си! Ама кой днеска чете? Пазят се да не поумнеят, че после....
  • Честит имен ден, Георги!👍
  • Благодаря!
  • Умът е товар!
    И умен човек щастлив няма.
    Поздравявам те.
  • Интелект и простотия са две антагонистични категории,които правят живота пълнокръвен.
    "Шило в торба не стои!"
    Докато простотията е агресивна и често необуздана,то Интелект (с главна буква) притежава този,който стои над материалното, богат на идеи,но...понякога недостатъчно решителен да се заиграва със "силните на деня".За простотията това не е проблем!И ето защо тя обикновено е водеща в българското общество.
  • "Глупости правят умните хора. За останалите е ежедневие." - Оскар Уайлд
  • Истината е особено проста и семпла, а именно - всички сме глупави И някой, който се явява просто по-малко глупав от друг, почва да се мисли за особено умен, за да задоволи претенциите си за собствено достойнство и важност и защото му харесва да мисли по определен начин за себе си А дори това кой от кого е по-малко глупав е достатъчно спорно, защото има различни начини на възприятия и работене на мозъка - един говори по-добре, друг пише по-добре ...един анализира и работи с думите по-добре, друг е просто интуитивен и чувства нещата макар да не ги изразява добре с думи Всеки с неговата си дарба ...така че въпросът всъщност е - защо има нужда от сравнение ???
  • През Възраждането казваха: Туй учените сте много прости!
  • Много ми хареса. Глупавият никога няма да напише това.
Предложения
: ??:??