27.04.2024 г., 19:14 ч.

Свободната принцеса 

  Проза » Разкази, Приказки и произведения за деца
247 5 28
5 мин за четене

 

 

Гледаше  с празен поглед Луната. О да, с нея бяха приятелки. Вече десет години се взираше в това голямо, бяло око. Понякога загадъчно, забулено в облаци, а друг път греещо ярко като слънце.

 - Ще ми помогнеш ли? – шепнеше като дете, но окото мълчеше тъжно. Вече порасна и не питаше. Само се гледаха.

Тишината.  Да, това беше другата й приятелка. Обвиваше я в наметалото си денонощно. Когато беше малка имаше повече посетители. Някои идваха тайно, а други с плам в очите. Така разбра, че кралят – нейният баща е бил отровен от брат си. Вече десет години чичо й управляваше. В началото я съжаляваха. Беше сираче, а по кръв – принцеса. Носеха й вкусна храна, даваха й надежда, че скоро ще бъде освободена. Тъмницата не беше за малки момиченца. С времето я забравиха. Остана някъде в миналото като поредната жертва на кроежи за власт и богатства. Една от многото, които плащаха със свободата или живота си, за да управляват тираните.

   Дрехите й бяха къси и тесни, но вече не се сещаха да й донесат нови. Вечер зъзнеше, а    денем търсеше слънчевите лъчи, за да се стопли. За разлика от нея килията през     годините не се промени. Беше все така студена и влажна, мрачна като дните й. Едно   ранно утро я изведоха сънена и премръзнала. Отново беше с наметалото на Тишината.   Никой нищо не продума. По коридорите на двореца цареше суматоха. Ако някой   случайно я разпознаеше падаше на пода превит на две. Това би я разсмяло, ако не беше   вкочанена от страх. Предполагаше, че търпението на чичо й се е изчерпало. Водеха я  към нейната смърт. Когато влезе в тронната зала, премигна заслепена. Заляха я детски  спомени за това величествено място. Тронът – най-могъщият символ на власт, зееше празен. Блъснаха я върху него и започнаха да ръкомахат  разпалено. Не разбираше какво крещят, какво искат от нея и какво ги вълнува. Дългите години на глад и мизерия я сринаха. Тя припадна и потъна в топла забрава далеч от всичко.

След три дни се събуди кралица. В невероятно пухено легло, в просторна бяла стая с огромни прозорци. Слънцето я къпеше с лъчите си, а луната чакаше някъде скрита, за да я приветства по-късно. Свобода! О да, тя беше вече свободна – единственото, което я вълнуваше. Тази мисъл караше устните й да се разтегнат в усмивка. Нещо съвсем ново за нейното изстрадало лице. Не я интересуваше, че чичо й беше убит на бойното поле. Тя беше единствената законна наследница и сега получаваше всичко.

 - Кралице, трябва да се омъжите.  Бракът ви е уговорен с принц Вилхем от Кървавото кралство. Той е ваш връстник и ще бъдете щастлива с него. – говореше нейният първи съветник.

 - Защо го наричат Кърваво? – изведнъж се досети да попита. Думата й навяваше единствено ужас.

 - Защото всяко провинение се заплаща с кръв. Такива са законите им. – погледна я студено съветникът й. Имаше чувството, че той премълчава нещо. Може би, че един ден тя също ще плаща...може би..

Съзрял паниката в очите й мъжът  промълви неуверено:

 - Правилата не важат за членовете на кралското семейство.

Тя се почувства измамена. Думата свобода изведнъж избледня и на нейното място се загнезди нещо друго. Непознато, мрачно и необратимо.

Срещата  с  бъдещият  й съпруг беше пълен провал. Разбрал за нейната красота и невинност, бащата на принц Вилхем беше поискал лично ръката й. Сам кралят я беше пожелал за съпруга. Знаеше, че сега е момента да се сдобие с богато царство и млада жена. Блед и слаб синът  се подчини на  бащината воля. Скоро беше плащал с кръв за поредното си непокорство и вече нямаше сили да се съпротивлява.

 - Не, не искам. Никога няма да се омъжа за вас. – изпищя кралицата. Преди да напусне разплакана тронната зала тя изслуша заплахата от жестоките устни на краля:

 - Вашият народ ще плати с кръвта си за детинското ви поведение. Ако не станете моя съпруга, ще ви обявя война! Нямате избор!

Часове по-късно вятърът галеше косите й, голите й рамене обвити с бял ефирен шал и дълга, сатенена рокля покриваща глезените й. Стоеше като тъжна статуя, търсеща помощ. Ах, защо се бави  нейната тайна приятелка?  Защо не изгрява?! Кралицата протягаше ръце към небето. И ето облаците я разкриха – далечна и магична.

 - Помогни ми. Върни ми свободата, моля те. Скоро ще ме отведат далеч от тук. В чуждо кралство, при зъл и мрачен владетел.

И в този миг Луната я чу. Незнайно защо и как. Може би това се случва само в приказките или само на тези, които вярват с чисто сърце.

Протегнатите ръце на момичето се превърнаха в крила, тялото й се преобрази. На перваза на балкона  се появи бяла, нощна сова. Птицата трепна, огледа се наоколо, поклони се на Луната и полетя. Издигна се, свободна, волна и потъна  в прегръдката на нощта. След нея полетя и Тишината.

.

© Катя Иванова Всички права запазени

Поиска стих, но малко е това,
словата ми предълго ли мълчаха?
Не знам. Нощес за теб ще позова
луната тук, под скромната си стряха.
Понеже обещах ти и сега, ...
  126  11 
Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Пепи, свободата винаги има висока цена. Ако я цениш ще си я платиш.
    "Няма лесен път към свободата навсякъде и много от нас ще трябва да преминават през долината на смъртта отново и отново, преди да достигнат върха на планината на нашите желания.."
    Красиво казано..
    Благодаря ви, Пепи и Люси! Весели празници ви желая!
  • Душата е птица!
  • Свобода и принцеса е противоречие. Колкото си по-високо в йерархията (в сл монархията), толкова по-малко свобода имаш, защото принадлежиш на тези, на които служиш. Пример: Едуард 8ми абдикира от престола заради свободата си.
  • Както се казва: Всяка прилика е случайна... Между другото, не е зле да го прочетете, след като сте решила да пишете истории за страхливи принцеси. Хари Потър със сигурност ще ви обогати....
  • Благодаря. /А Хари Потър нито съм го чела нито съм гледала филмите. Явно приликата е случайна./
  • И на вас. И много поздрави на Хари Потър!
  • Нямам проблем с вас Анани. Опитах се да разбера коментара на Ина, но при вас всичко е ясно. Няма да ви споменавам повече.
    Приятна вечер и весели празници!
  • Уважаема Катя, след като постоянно ме цитирате, ще си позволя отново да припомня какво мисля за вашата "принцеса", което вие умишлено преиначавате. Та, вашата принцеса е малодушна и страхлива. Предателка на народа си, който очаква да го поведе. Не знам какво очаквате да научите децата с вашата "приказка". Да бягат? Аз ще ви посоча само един исторически пример - кралица Елизабет Първа, която е била почти в същото положение, което вие сте описала. Повече няма да се намесвам, благодаря за вниманието.
  • Не, това не е моя трактовка, а на Анани, който подкрепяш.
    Да, темата на приказката ми е свободата. Мисля, че в днешно време е много актуална.
    Приятна вечер и весели празници, Ина!
  • Здравей, Кате - това е твоя трактовка. В случая е важно мнението на децата. Имах предвид какво е свобода, защото така разбрах темата.
  • Здравей, Ина! Не те разбрах. И ти ли мислиш като Анани, че приказката ми е с подтекст за секс и обезчестяване?
    Слава богу, че децата нямат морала и нуждите на възрастните.
    Хубав ден!
  • с Анани , но слава богу децата децата приемат всичко по детски, ние все ръчкаме да открием под вола теле. И двете произведения ми харесаха- има над какво да се замислиш.
  • Да, с това съм напълно съгласен, тук са много строги по отношение на спама. Единствено на "прекрасно е, миличка" се гледа с добро око, останалото е спам....
  • Ако децата са гладни може и да мислят за кървавица и наденици.....знам ли..
    Определено си забавен и ме разсмя. Приятно е да си бъбрим, но ще дойдат да ни се карат, че спамим. Нека като добри "деца" да си стиснем ръцете и да изчакаме следващата тема.
    До скоро и приятна вечер, Анани!
  • Тук грешите много. Почти всички приказки са със сексуален контекст. Като се започне с Червената шапчица и се свърши със Снежанка... И това не е някаква новина, отдавна известно е, Акеми може да го потвърди. А иначе - наистина ми е бедна фантазията за какво мисли едно дете, когато чете за "Кървавото кралство"... Може би за кървавица и наденици....
  • Анани, според мен децата, които четат приказки не мислят за секс и за обезчестяване.
    Явно няма да стигнем до консенсус.
  • Благодаря, много сте мила. И аз имам една мисъл: доколкото произведението е за деца, то те четат само по един начин - по детски и казват това, което мислят. А пък нещо ме кара да мисля, че този начин на мислене не ви е много приятен... Много четене и много мислене за четиво, в което кралица се превърнала в сова като на Хари Потър, за да избегне обезчестяването...
  • Здравейте Пънчо и Анани! Коментарите ви ми харесаха, защото винаги е интересно да прочетеш една по-различна гледна точка. Поне аз се чувствам така. Понякога ми дават идеи за нови разкази. Също ме подсетиха и за една друга мисъл: "Чете се по три начина: първият - четеш и не разбираш; вторият - четеш и разбираш; третият - четеш и разбираш даже това, което не е написано."
    Благодаря ви.
  • Аз не знам защо наричате това "свобода". Това е малодушие, бягство. Една кралица, която е изоставила народа си... Тук не е зле да си припомним за светлата памет на "Мара, бяла българка", която станала жена на султан Мурад и обрученица ради рода болгарскаго...
  • "- Не, не искам. Никога няма да се омъжа за вас. – изпищя кралицата."

    ....общо взето такива са съвременните кралици
  • Благодаря ти, Лина.🌷
  • И на мен приказката много ми харесва.
  • Благодаря ви, Стойчо и Таня!
    Свободата има цена, която всеки плаща независимо дали е беден или богат. Тя е най-хубавото в живота ни.
  • Рано или късно който е роден с привилегии:заплаща за тях.
    Свободата е дар от природата,но се оказва,че едни са ограничени от привилегиите си, а други от липсата на права.
    Много подтекст има в тази приказка.
    Поздравления, Катя!
  • Много хубав разказ, харесва ми!
    Поздравления!
  • Много ви благодаря, Скити и Наде!🌷🌼
    Изненадахте ме приятно.
  • Прекрасна приказка! Прекрасна...
  • Кате, благодаря за тази приказка! Свободата...
    Какво е тя?...
Предложения
: ??:??